Logo natino

Zabudowa wyprawowa - nie tylko dla kamperów

Zabudowa wyprawowa, czyli przerobienie samochodu na mobilny dom, to trend, który zyskuje coraz większą popularność wśród miłośników turystyki i outdooru. Jednym z powszechnych mitów związanych z tym tematem jest przekonanie, że zabudowa wyprawowa jest możliwa jedynie w pojazdach typu kamper. Nic bardziej mylnego! W rzeczywistości, wiele innych rodzajów pojazdów może być przerobionych na wygodny i funkcjonalny dom na kółkach.

Na początek warto zaznaczyć, że kampery nie są jedynymi pojazdami nadającymi się do zabudowy wyprawowej. Faktem jest, że kampery z założenia są zaprojektowane z myślą o dłuższych wyprawach i oferują bogate wyposażenie, które ułatwia życie na drodze. Jednak, jeśli nie zależy nam na takim komforcie, to możemy skorzystać z innych, tańszych i bardziej ekonomicznych rozwiązań.

Jednym z najpopularniejszych pojazdów, które można przekształcić w dom na kółkach, są furgony. Są one stosunkowo tanie w zakupie, a ich przestrzeń ładunkowa pozwala na wygodne zabudowanie. Furgony dostawcze, takie jak Mercedes Sprinter, Volkswagen Crafter czy Fiat Ducato, są na tyle duże, że w zupełności wystarczają na zabudowę wyprawową dla 2-3 osób. W takim furgonie można wygodnie pomieścić łóżko, kuchenkę, lodówkę oraz szafki na sprzęt turystyczny. Furgony dostawcze charakteryzują się też trwałością i niezawodnością, co jest szczególnie ważne podczas długich wypraw.

Innym popularnym pojazdem wykorzystywanym do zabudowy wyprawowej są pick-upy. Pick-upy to pojazdy o otwartej przestrzeni ładunkowej, co daje wiele możliwości zabudowy. W zależności od modelu, można w nich zamontować specjalne platformy z łóżkiem, szafki, a nawet prysznic. Najważniejszą zaletą pick-upów jest ich 4x4, czyli napęd na cztery koła, co pozwala na poruszanie się w trudnym terenie.

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest zabudowa wyprawowa w samochodach terenowych. Auta terenowe, takie jak Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser czy Jeep Wrangler, to pojazdy zaprojektowane z myślą o przemieszczaniu się w trudnym terenie. Ich duże prześwity, duże koła i mocne silniki pozwalają na pokonywanie niemal każdej przeszkody.

Z drugiej strony, zabudowa wyprawowa w vanie może być bardziej uniwersalna niż w kamperze. Zazwyczaj vany mają mniejsze wymiary niż kampery, co oznacza, że ​​są bardziej zwinne i łatwiejsze w prowadzeniu. Mogą również zmieścić się w mniejsze i bardziej kameralne miejsca, takie jak wąskie drogi lub urocze miasteczka. Ponadto, ze względu na mniejszą wagę, van może być bardziej ekonomiczny w kwestii zużycia paliwa, co przekłada się na niższe koszty podróży.

Należy jednak pamiętać, że wybór między vanem a kamperem zależy przede wszystkim od indywidualnych preferencji podróżnika oraz celu podróży. Jeśli celem jest przede wszystkim komfortowy wypoczynek i wygoda, a budżet nie jest najważniejszym czynnikiem, kamper może być lepszym wyborem. Z drugiej strony, jeśli zależy nam na większej swobodzie i możliwości dotarcia w miejsca, gdzie kamper nie zmieści się, warto rozważyć zabudowę wyprawową w vanie.

Ważnym aspektem, który warto rozważyć przed podjęciem decyzji o zakupie samochodu do zabudowy wyprawowej, jest poziom trudności samej zabudowy. Zabudowa wyprawowa może być skomplikowanym procesem, a poziom trudności zależy od modelu samochodu, rodzaju zabudowy i indywidualnych potrzeb i preferencji. W niektórych przypadkach konieczne może być również uzyskanie odpowiednich pozwolenia i certyfikatów.

Najłatwiejszym wyborem dla początkujących podróżników mogą być już wcześniej przygotowane do zabudowy samochody. Wiele firm oferuje samochody już wyposażone w podstawowe elementy, takie jak izolacja termiczna, podłoga, okna, elektryka i instalacja wodna. Wystarczy jedynie dodać meble i wyposażenie kuchenne, aby samochód stał się gotowy do podróży.

Warto również wziąć pod uwagę koszty związane z zakupem i utrzymaniem samochodu. Kampery są zazwyczaj droższe niż vany i wymagają większych nakładów finansowych na paliwo, ubezpieczenie i utrzymanie. W przypadku zabudowy wyprawowej w vanie, koszty zakupu i utrzymania mogą być niższe, jednak sama zabudowa może być kosztowna, szczególnie jeśli zależy nam na wysokiej jakości materiałach i wyposażeniu.

W przypadku vanów, ważne jest, aby wybrać odpowiedni rozmiar - im większy samochód, tym więcej miejsca do zagospodarowania. W mniejszych modelach może być trudno pomieścić wszystkie niezbędne elementy, co skutkuje mniej komfortowym wyprawami.

Warto jednak pamiętać, że zabudowa wyprawowa w vanie może być bardziej kosztowna niż w przypadku klasycznego kampera. Wymaga ona bowiem indywidualnego projektu i wykonania, co wiąże się z wyższymi kosztami. Dodatkowo, w vanie nie zawsze jest możliwość zainstalowania pełnowymiarowego łóżka czy prysznica. Jednak dla osób, które nie potrzebują dużych przestrzeni do spania czy kąpieli, zabudowa wyprawowa w vanie może być idealnym rozwiązaniem.

Niektórzy zdecydowani na zabudowę wyprawową, a nie dysponujący dużym budżetem, decydują się na odbudowę starych vanów lub busów. W ten sposób mogą zaoszczędzić na kosztach zakupu pojazdu, a środki przeznaczyć na wykonanie zabudowy. Odbudowa wymaga jednak dużej ilości czasu i pracy, a także wiedzy technicznej, dlatego nie jest to najlepsza opcja dla początkujących w temacie zabudowy wyprawowej.

Po więcej na temat zabudowy wyprawowej: https://rafigarageoffroad.pl/